God in alle verkeerde mensen

2 min leestijd

Als je op zoek gaat naar God, waar zou hij dan te vinden zijn? Je kan naar de kerk gaan, maar daar is hij niet altijd eenvoudig te vinden in de kakofonie van meningen en uitleg. Je kan naar de voorbeeld christenen gaan, maar soms wordt God er vooral afstandelijker van omdat de gedachte van onbereikbaarheid je wel erg overvalt. Steeds meer heb ik het gevoel dat God vooral niet te vinden is in het perfect georkestreerde verhaal, de hippe presentaties en gelikte verhalen. Is hij niet meer te vinden op de verkeerde plekken?

Precies dat thema fascineert me als ik het boek “Accidental Saints” lees van Nadia Bolz-Weber, een lutherse pastor ‘met een verleden’. Ze is zo’n pastor die een bijsluiter nodig heeft voor gewone christenen: pas op, ze is behoorlijk onaangepast, gebruikt gewone mensentaal inclusief de krachttermen. Het is haar waarschijnlijk nog nooit gelukt om het gepolijste verhaal rond te krijgen. En misschien is het juist deze rauwe visie op het leven waardoor het evangelie gaat leven. Het evangelie krijgt pas inhoud als het gaat raken met fuck-ups, assholes, losers en alle andere verkeerde mensen.

En als ik lees en luister, dan groeit er iets in me dat juist heel erg verlangt naar het rauwe, onaangepaste evangelie. Jezus ging graag met alle verkeerde mensen om. ‘k Heb me serieus wel eens afgevraagd waar hij zich eigenlijk thuis zou voelen. Of dat in onze fijne kerken is, in onze kloppende verhalen, in hoe we het precies kunnen uitleggen. Is het niet veel meer in de onbeholpenheid van het gewone leven. Dit boekje van Pastor Bolz-Weber gaat vooral over gewone mensen met hun gewone (en vaak ook gebroken) levens.

Het koninkrijk van God is daar waar alle verkeerde mensen er hard aan werken om elkaar lief te hebben. Dat is geen eenvoudige opgave! Maar het heeft wel een grote aantrekkingskracht. Voor mij persoonlijk in ieder geval wel. Het is eenvoudiger om te spiegelen met een fuck-up dan met een succesvolle christen. Het zou zomaar kunnen zijn dat God daar veel meer te vinden is waar het leven geen antwoorden heeft, waar we geen eenvoudige pleisters hebben om te plakken, geen ‘we bidden het wel ff weg’, geen vrome praatjes.

Wat me trouwens iedere keer weer raakt is de rol die het avondmaal / eucharistie speelt. Zonder woorden en zonder uitleg raakt het delen van brood en wijn me diep. Ook in dit boek speelt de liturgie weer een bijzondere rol. En daar is weinig hips en hipsters aan. Maar daar verbind het eeuwige zich met alle stukken in het leven die niet op orde zijn. Precies daar is het het meeste nodig.

accidental saints

Luister zelf: audible.com »
Download Kindle versie »

6 reacties

  1. Hans A. op 04-10-2015 om 09:11

    Hoi Wouter,
    Ik heb je linkje naar audible.com gevolgd en het audiofragment beluisterd. Wow, wat prikkelend en inspirerend! Helemaal waar, niks aan op te merken, dacht ik in eerste instantie. Ik moest denken aan verhalen van ex-gedetineerden, die zo intens hebben beleefd wat Gods vergeving betekent.
    In tweede instantie toch één opmerking. God houdt van iedereen en is óók te vinden bij die nette kerkmensen. Je zegt: “Je kan naar de kerk gaan, maar daar is hij niet altijd eenvoudig te vinden in de kakofonie van meningen en uitleg.” Hierin zie ik je nare ervaringen binnen de gemeente terug, waaruit ik goed kan begrijpen waarom Bolz-Weber je zo aanspreekt. Maar doorgaans wordt de kerk niet gedomineerd door onzalige discussies, maar door onderlinge liefde. En jawel, in die kerk ontmoet ik God.



  2. Dre op 03-10-2015 om 16:00

    Hey Wouter,
    Je schrijft dit in je blog :God in alle verkeerde mensen….

    Ze is behoorlijk onaangepast, gebruikt gewone mensentaal inclusief de krachttermen. Het is haar waarschijnlijk nog nooit gelukt om het gepolijste verhaal rond te krijgen. En misschien is het juist deze rauwe visie op het leven waardoor het evangelie gaat leven. Het evangelie krijgt pas inhoud als het gaat raken met , losers en alle andere verkeerde mensen

    Mijn reactie:
    Maar wat blijft er dan over vanuit de Bijbel : Gij geheel anders…. i.p.v. de taal die deze vrouw eruit flapt……Volgens de Bijbel past ruwe en ongepaste taal niet in het beeld van de wedergeboren christen….. Volgens mij wil je dan niet meer gelijkvormig worden aan deze wereld maar je christen zijn laten zien in deze wereld. Wat blijft er van het beeld van een christen over als je dezelfde taal spreekt als de mensen die (nog niet geloven).
    Ik geef geen simpel antwoord…. maar als je de Bijbel niet serieus neemt wat blijft er dan nog over van Gods Woord.



    • Wouter van der Toorn op 03-10-2015 om 18:42

      Hi Dre, klinkt allemaal mooi met “gij geheel anders” (voor de hedendaagse lezer: gij = u). Anders dan wat? Jezus liet in zijn leven zien dat hij zich bijzonder thuis voelde bij mensen die niet klopten. Hij werd verweten een dronkaard te zijn, hij was vriend van zondaren. Daarin zou ik graag zien dat christenen meer als de Christus waren.

      Trouwens, je afsluitende opmerking is wel echt een opmerking waaruit je conclusies duidelijk zijn: ik zou de Bijbel niet serieus nemen. O nee? Dit is zo’n verwijt aan Jezus dat werd gemaakt:

      “Nu is de Mensenzoon gekomen, hij eet en drinkt wel, en nu zegt men:”Kijk toch eens, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.” En toch is de Wijsheid door heel haar optreden in het gelijk gesteld”
      (Matt 11:19)

      Ik zou het graag zien dat christenen hetzelfde verwijt zou worden gemaakt. Dan zouden ze misschien toch een beetje meer op Jezus lijken. Of niet?



  3. Zjanette op 03-10-2015 om 09:19

    Jij snapt het Wouter. En dat is fijn. De praktijk is weerbastiger helaas. En dat boek ga ik zeker aanschaffen. Veel dank voor de tip.



  4. Tera Voorwinden op 02-10-2015 om 10:06

    Idd mooi ook die eucharistie Daar is God immers bij uitstek aanwezig in de katholieke traditie!



    • Wouter van der Toorn op 02-10-2015 om 20:03

      Ik denk dat God niet alleen in de katholieke traditie daar is, maar dat o.a. in de evangelische en protestantse traditie de eucharistie / avondmaal wel erg is gereserveerd voor wie ‘in’ zijn, voor de ‘echte christenen’. De mystiek is soms gewoon verdwenen, of alles is uit-georkestreerd (kan trouwens ook in katholieke traditie zo gaan)… De gedachte dat het evangelie door de maag gaat wel een bijzondere trouwens :)